אודות תיאטרון פלייבק
אם את/ה משתמש בסמארט פון מומלץ לסובב את הטלפון לרוחב לקריאה נוחה יותר
תיאטרון פלייבק נוצר באמצעות שיתוף פעולה ייחודי בין האמנים לבין הקהל. מישהו מספר סיפור או רגע מהחיים שלו,
בוחר שחקנים לשחק בתפקידים שונים, ואז מתבונן על הסיפור שלו שקיבל צורה אמנותית.
תרגם יורם חן
תאטרון פלייבק יוצר מרחב בו כל סיפור , רגיל או טעון מקבל שיקוף המכבד את ייחודו של כל אדם, ותורם בכך לחיזוק הקשרים שלנו זה לזה בקהילה.
השפעות
טקס קהילה והתיאטרון:
ג 'ונתן פוקס מייסד תיאטרון הפלייבק התגורר בנפאל והושפע עמוקות מתוך המקצבים של חיי היומיום.
המסורת של סיפור סיפורים בעל פה, במקום בו אנשים מתאספים יחד לשמוע ולשתף את הסיפורים הישנים , בעולם של מיתוסים ואגדות .
- ג 'ונתן פוקס היה תלמידו של ממציא הפסיכודרמה, מורנו שאב גם אלמנטים מהפסיכודרמה :
בעוד יש הבדלים בצורה בפועל, יש הרבה ערכים משותפים בין תיאטרון פלייבק ופסיכודרמה. לדוגמה:
o ספונטאניות ושחרור האנרגיה היצירתית
o לכל אדם יש מקום הקולקטיבי.
עזרי במה
חלק מקבוצות הפלייבק משתמשות בבדים צבעוניים על מתקן תלייה, או סולם אשר ניתן להשתמש בו למצבים דרמטיים.
חלק מקבוצות הפלייבק משתמשות במסכות, וחלקן משתמשות בבובות. בקבוצות מסוימות יש וילון היוצר אזור מוסתר עבור השחקנים.
מהלך המופע:
אין מחזה, אבל יש מנחה שמוביל את המופע, ושומר על הקצב והרצף.
מופע תיאטרון פלייבק מתחיל בהיכרות, הצגת השחקנים, באמצעות סיפורים קצרצרים לחימום ולאחר מכן, מישהו מהקהל מתנדב לספר סיפור.
זה יכול להיות רגע קצר, או אירוע ארוך. סיפור יכול להיות ממוקד בעבר, בהווה או בעתיד. יכול להיות על מקרה מיוחד או על משהו שקורה כל יום .
במהלך מופע של כ שעה ורבע מספיקים בדרך כלל לשמוע ולראות בין חמישה לשמונה סיפורים.
לקראת סוף ההופעה, המנחה יכול להזמין הרהורים על התהליך, ויוצר מעין סגירה המתאימה לאירוע.
המשמעות
חלק ממופעי הפלייבק מכוונים ע"י המנחה לנושא ספציפי, והסיפורים יהיו קשורים לנושא זה. וישנם מופעים ללא נושא.
כשאין נושא למופע, הסיפורים שיעלו על ידי הקהל, יחשפו לעיתים חששות בסיסית ואינטרסים של הקהילה, ומנחה מיומן
יוכל להביא את זה לתודעה בסוף ההופעה.
רצף של סיפור
כאשר מתנדב עולה לספר המנחה מזמין אותו לעבור מאזור הקהל אל כיסא המספר, שנמצא לצדו של המנחה בקדמת הבמה
במהלך הריאיון, המספר יכול לבחור שחקנים לשחק תפקידים בסיפור. שחקן שנבחר, נעמד.
המנחה ממסייע למספר בעזרת שאלות לקדם את הסיפור, וכאשר הסיפור מסתיים, המנחה מזמין את השחקנים להתחיל את השיקוף.
- השיקוף מלווה במוזיקה אשר תורמת להעברת אווירה ומצב רוח, והשחקנים יכולים להשתמש בכיסאות כדי להגדיר את המרחב.
- השחקנים והמוזיקאי מאלתרים ומעבירים אתמהותו של הסיפור במטרה ללכוד את ההווה ואת הלב של הסיפור.
זה מתבצע בצורות אמנותיות מגוונות ובסוף השיקוף, השחקנים מישירים מבט אל המספר כמעשה של הכרה והחזרת הסיפור אליו. - המנחה מזמין את המספר להגיב, מאפשר לו לומר איך הוא הרגיש. ושואל אותו אם הוא רוצה לאמור כמה מילים.
המספר לפעמים מעדיף לשמור את החוויה לעצמו ולחזור למקומו בקהל.
במקרה שהמספר איננו מרוצה, המנחה יכול להזמין אותו להציע תיקון או שינוי של סוף השיקוף. ואז השחקנים יחזרו לבמה וישנו את הסוף.
המנחה מודה למספר ומזמין אותו לשוב למושב שלו. ואז אדם אחר מוזמן לספר את הסיפור הבא.
ריטואל של מופע פלייבק
על מנת להצליח בתיאטרון פלייבק נדרשים מספר כללי ריטואל פשוטים?
הטקס
ההיבט הפולחני של תיאטרון פלייבק מספק מסגרת חשובה עבור החוויה כולה. הריטואל יוצר אווירה המאפשרת לשקף באופן מכבד הן את הסיפורים
העמוקים ביותר והן את הרגילים. כאשר המנחה והשחקנים עורכים את הריטואל בצורה נכונה,
היושבים בקהל מרגישים בתת מודע תחושה של ביטחון, המאפשר להם לחשוף סיפורים אישיים.
ההיבט האמנותי
כאשר מחזירים את לב הסיפור ברמה אמנותית גבוהה, באמצעות ביצוע סצנה פשוטה, או באמצעות תנועה או צליל מופשטים, או בריקוד,
או עם בובות או באמצעות שיר (או שילוב של צורות אלה) עשויה להתרחש השפעה עמוקה של שינוי וריפוי.
אינטראקציה חברתית
תאטרון פלייבק משפר את הפתיחות, ההבנה והתקשורת בין אנשים, הביטוי האמנותי של סיפור אישי מעניק חוויה מעצימה שאנשים מבינים אותי.
תפקיד המנחה הוא ביצירת אינטראקציה ישירות עם הקהל מתוך כבוד וחום אנושי, להקשיב לסיפורים ברגישות.
שחקן הפלייבק
ביסוד תיאטרון הפלייבק קיים הרעיון שלכל אחד יש את היכולת הטבעית לשקף סיפורים בצורה מספקת. האתגר של השחקנים הוא להקשיב לסיפור
ולאפשר לאינטואיציה והשראה להתעורר, ולהחזיר את הסיפור דרך החוויה האישית שלהם. ממקום של תמיכה הדדית ויחסי אמון.
שחקני פלייבק באים מרקעים מגוונים: עובדים סוציאליים, מנהלים, מחנכים ואפילו אנשי הייטק. רבים הם אמנים יצירתיים, מאמנים ומטפלים
קבוצת תאטרון פלייבק
חברים בקבוצת פלייבק נפגשים באופן קבוע בדרך כלל ערב אחד בשבוע, במשך תקופה ארוכה.
בשלב מסוים בהתפתחות הקבוצה מתחילים להופיע בהתנדבות מול קהלים שונים.
כאשר קבוצה מגיעה לרמת מיומנות גבוהה, היא מתחילה לעיתים רבות להופיע בתשלום.
תופעה מעניינת שחברים בקבוצת פלייבק נוטים להישאר בקבוצה במשך שנים רבות גם ללא שכר.
החוויה המשותפת של יצירת אומנות ערכית מהווים עבור חברי קבוצת פלייבק תגמול מספק לאורך זמן.
מגוון שימושים של תיאטרון פלייבק
דוגמאות לנושאים בהם משתמשים בתיאטרון פלייבק:
- בהקשר תאגידי: קהל משותף של מהנדסים ורואי חשבון עברו תהליך של התמודדות עם שינוי במבנה הארגוני של החברה,
על ידי סיפור קשיים ושיקופם באמצעות תיאטרון פלייבק. - קבוצת שהשתמשה בפלייבק כחלק מתוכנית לשיפור ההערכה העצמית וההתאוששות מן ההתמכרות לסמים.
- בחינוך:במסגרת יום עיון לבני נוער בנושא לקיחת אחריות על עצמם וחבריהם.
- בטיפול: תיאטרון פלייבק משמש ככלי נוסף עבור פסיכותרפיסטים בעבודה בקבוצה שנפגשות בקביעות ועושים תיאטרון פלייבק אחד לשני,
מספרים סיפורים על ההתמודדות עם חיי היומיום. - אירועים קהילתיים: משתמשים בתיאטרון פלייבק כדי לחגוג פרידה ממנהלים, ובחגיגות יום הולדת, ואפילו בבר-מצווה .
- קבוצת פלייבק מופיעות בפני אנשים עם מגבלות שונות ובפני מטפלים ומדריכים.
- הופעות ברכישת כרטיסים: קבוצות תיאטרון פלייבק מופיעות בפני הציבור הרחב בכל התיאטראות ומרכזי אמנות בכל רחבי העולם.
אומרים שפלייבק הוא תיאטרון של השכנים. אנשים זרים מגיעים למופע , אבל כמעט ודאי בסוף הערב, מרגישים תחושה של הקלה
ורצון לדבר עם האנשים מסביב.
סיכום
תיאטרון פלייבק יוצר חוויה תראפית, והזדמנות לחלוק סיפורים עם אנשים נוספים ולהפוך אותם באמצעים בימתיים לחוויה קבוצתית משותפת מכבדת
ותומכת , ולכן בונה קשר מעצים בין אנשים.
השאר תגובה