האבולוציה של תיאטרון הפלייבק בישראל
תיאטרון הפלייבק בישראל התחיל משלושה מוקדים עיקריים בתל אביב, והתפתח במודל אבולוציוני.

מאת יורם חן
אוקטובר 2009

תיאטרון פלייבק הגיע לראשונה לישראל  בשנת 1991 ע"י אביבה אפל, ויהודה ברגמן שלמדו אצל ג'ונתן פוקס בניו-יורק.
אביבה אפל שהייתה שחקנית בתיאטרון הבימה, הקימה את קבוצת "משחק מהחיים" ושמה דגש על היבט התיאטרלי של תיאטרון פלייבק.  ד"ר יהודה ברגמן  פסיכולוג,שעסק גם בפסיכודרמה עם נוער בסיכון הקים את קבוצת "מבע" ושם דגש על ההיבט הטיפולי, בהמשך, הדגשים האלו  יצרו זרמים שונים בתיאטרון הפלייבק בישראל ע"יהקבוצות שבאו בהמשך
יהודה ברגמן שאף הקים את התוכנית לדרמה תרפיה בבית ברל חזר בתשובה, ופרש מפעילות בתיאטרון פלייבק. תלמידיו אפרת עשירי, פזית אילן ויעל רינג הקימו קבוצותוהמשיכו את דרכו, רונן קובלסקי שאף הוא למד אצל יהודה ברגמן, המשיך ללמד פלייבק בתוכנית לדרמה תרפיה בנוסף לפזית ולסוזנה פנדנזיק.
דני נבט, במאי שעלה לארץ מליאון שבצרפת והחל את דרכו בפלייבק כשחקן בקבוצתה של אביבה אפל,  הקים בשנת 1995 בבאר שבע  שתי קבוצות תיאטרון באוניברסיטתבן גוריון, ולימים איחד אותן לקבוצה אחת בשם   "פלייבק באר שבע".
נילי לובראני  שלמדה את הפלייבק באוסטרליה הקימה את קבוצת "פלייבק תל אביב",
יורם חן שקיבל את הכשרתו  אצל דני נבט ואצל נילי לוברני הקים יחד עם עינת משעל תלמידתו של דני בשנת 2003  את קבוצת "החברה מאיכילוב", מאוחר יותר הקימהעינת משעל  את קבוצת "קביילפ",  ויורם חן שפרש ב 2007 מקבוצה הקים את קבוצת  "בין השורות"  את קבוצת "פלייבק תל אביב" ואת קבוצת "מיוזה"בין השנים 2005 ל 2009 תלמידים של יורם חן,  ועינת משעל , תלמידים של דני נבט, של אביבה אפל, של פזית אילן ושל נילי לובראני הקימו עוד כ 30 קבוצות פלייבקבישראל. ובסוף 2009 פעלו בישראל  40 קבוצות של תיאטרון פלייבק
ארבעת הקבוצות הראשונות – "פלייבק באר שבע", "פלייבק תל אביב",  "משחק מהחיים"  וקבוצת "מבע" נפגשו  בשנת 2002 לשישי שבת של סדנאות בהנגר אדמה במצפה רמון, קבוצת "מבע" שמנתה  ארבעה שחקנים בלבד הגיע למפגש מיותמת ללא המנחה יהודה ברגמן שפרש.

שנת 2006 הייתה שנת זינוק בהתפתחות הפלייבק בארץ:
ארבעה שחקנים מקבוצתה של נילי לוברני הקימו את קבוצת "קרטושקס" שהחלה להופיע בקאמרי.
קבוצות תיאטרון פלייבק  נוספות החלו לפעול  ברחבי ישראל.
באותה שנה ( 2006) הזמין יורם חן את כל המנחים בארץ למפגש היסטורי שהתקיים במתחם של קבוצתו בתל אביב, וייסד את פורום מנחי הפלייבק הישראלי,  שנפגש מאז באופן תדיר פעם בשישה שבועות.
הפורום מנה ב 2009 כמעל ל 30חברים כולם מנחי קבוצות מנוסים.
יורם  חן יזם  את כנס הפלייבק הראשון והיה המנהל האמנותי שלו, יחד עם ניר רז שהפיק את הכנס בסיוע צמוד של  10 מנחי קבוצות נוספים , בכנס הדריכו  20  מנחים , השתתפו כ 150 שחקני ומנחי פלייבק, מאז הכנס הפך למסורת ובשנת 2009 היו בכנס למעלה מ 250 משתתפים.
תיאטרון פלייבק בישראל ממשיך להתפתח במהירות, בשנת 2008 נערך פסטיבל הפלייבק הראשון בעיר שוהם

בשנת 2009 פועלות בישראל מעל ל 40 קבוצות פלייבק .