טבעה של קבוצה | ||||||
מודל להנחיית תוכן -תהליכי בקבוצות למידהמאת: בת-ח שפירא ואורית שרת פורטר |
||||||
מודל ההנחיה המוצג במאמר הנו מודל יישומי פרקטי-דינמי להנחיית תוכן -תהליכי המדגיש את כוחו של התהליך הקבוצתי ככלי מקד למידה, ונולד מהצורך שזיהינו ב'שטח', בקרב סטודנטים הלומדים הנחיית קבוצות בתוכניות הכשרה שונות, בה אנו מלמדות ובקרב מנחי בפועל שאנו פוגשות בהדרכות אישיות או קבוצתיות, המבקשים להכיר יותר את "טבעה של הקבוצה" לשכלול מיומנויות הובלת קבוצה להשגת מטרותיה.
המודל מתבסס על דר ההנחיה שלנו, שהתגבשה במהל השנים , יחד ולחוד, מתוך הניסיון המקצועי המצטבר בהנחיית קבוצות וחיפוש אחר הבניה תיאורטית לדרך הולמת להנחיה מאפשרת ומיטיבה. המודל אקלקטי מבחינה תיאורטית, בהתבססו על תיאוריות שונות ומשלימות מתחום התוכן של הנחיית קבוצות – עקרונות ורעיונות מרכזיי מתיאוריות התפתחות הקבוצה בשלבי , תיאוריות המתייחסות לקבוצה כמשחזרת יחסי ודפוסי שהופנמו במשפחה הגרעינית, ותיאוריות המתייחסות לקבוצה כישות. קורס או סדנא מסוג זה מתקיים , על פי רוב, בפורמט "ישיבה במעגל מול לוח" ומתבסס על למידה שיתופית , כשחברי הקבוצה עוברי תהלי אישי ובין -אישי תו חשיפה מתבקשת. הנחיית תוכן -תהלי הנה כלי מתבקש להובלת תהליכי למידה ב"קורס-סדנא", בהתייחסה להשפעת התהליך בקבוצה על תכניה ולהשפעת תכני הלמידה על התהליך הקבוצתי. המנחה בדר זו, מחפש דרכי ליצירת הלימה בי שתי רמות ההתרחשות בקבוצה – הרמה הגלויה של התוכן ) (textוהרמה הסמויה של התהליך ) .(subtextלפיכך , תנאי הכרחי להובלת קבוצה ללמידה משמעותית מחוללת שינוי לצד בקיאות בתכני הלמידה, הינו הכרות עם התהליך הקבוצתי הרוחש ברמה הסמויה והכרה בו. יצירת הקשר בי התוכן הנלמד לתהליך הקבוצתי הופכת א ת הקבוצה לאמצעי מתודי עיקרי ומרתק בלמידה, כשההפעלות המתודיות שנועדו לחוויה, המחשה, תרגול והתנסות, משמשות ג ככלי ליצירת ההלימה המתבקשת. המודל המוצע מתייחס להנחיית תוכן -תהליך כפי שהיא מתקיימת במבנה המורכב של קבוצות למידה תוך התנסות, לכן ראשית מתבקש להגדיר את המושגי 'תוכן ' ו'תהליך ', כפי שה באי לביטוי בקבוצות הללו. 1. תוכן – כל המתחולל ברמה הגלויה של הקבוצה באופן מוחשי, כולל החומר הלימודי העיוני )מידע( והפרקטי )התנסויות( הנלמד בקבוצה, השיח המילולי וכל התרחשות שמתקיימת בקבוצה. 2. תהליך – כל המתקיים ברמה הסמויה של הקבוצה באופן בלתי מוחשי ולרוב בלתי מודע. התהליך כולל שני מרכיבי שלכל אחד מה מאפייני טיפוסיי וכל אחד מעלה סוגיות הנשזרות יחד לכדי תהלי אינטגרטיבי פרקטי-דינאמי. א. התהליך הדינאמי האוניברסאלי – המתרחש בי חברי הקבוצה על כל מרכיביה ללא קשר לסוג הקבוצה ומטרותיה, באופן דומה בכל הקבוצות, באמצעות מנגנוני העברה, השלכה והזדהות בי חברי הקבוצה וביניהם לבין המנחה. ב. התהליך הדינאמי תלוי-המשימה – האופייני לקבוצות בעלות מטרה ספציפית העבודה, פתיחת עסק, הנחיית ( רכישת המיומנות החדשה – השתלבות בעולם קבוצה, אורח חיי בריא). יציע לקבוצה שאלות מנחות המכוונות להתבוננות על התהליך התבוננות ממוקדת על התהליך תלוי-המשימה, מנחה תוכן -תהליך ב"קורס-סדנא פרקטי-דינמי" יבחין בשנייה , ישאף ליצור הלימה ויוביל את הקבוצה בהתאם למטרותיה, להתבוננות משולבת במינוני משתני ובהקשר לתוכן הנלמד. לשם כך , עליו ליצור מרחב קבוצתי שבטוח ושמוג להתנסות בו על ידי שמירה על גבולות ברורים ויציבים ) .(2settingאי לכך , הנחית קבוצות למידה תוכן -תהליך בדרך זו מחייבת הכרה במשמעותו של סגנון ההנחיה וההתנהלות של המנחה כמודל התנהגות בעוד מנחה תהליך האוניברסאלי ומנחה תוכן יציע נורמטיבית בקבוצה והשפעתו על האקלים השורר בה. מודל ההנחיה מודל זה הנו אקלקטי מבחינה תיאורטית ומשלב בי הנחות יסוד ועקרונות מגישות ותיאוריות מרכזיות בהנחיית קבוצות. • עקרונות מהתיאוריה המתארת תהליכי התפתחות קבוצה בשלבי אוניברסאליים • עקרונות מהתיאוריה המדגישה את היחסי בין המנחה והקבוצה, חבריה, ובינם לבין עצמם • עקרונות מהתיאוריה המדגישה את הכוחות והדחפים של הקבוצה כישות דינאמית המשות לתיאוריות הללו הנו שכול מבחינות במאפייני טיפוסיי של קבוצות באשר הם , המאפשרים מידה של צפי ופענוח הכוחות הסמויים המתקיימים 'כא ועכשיו '3 על ידי המתחולל בהתרחשות הגלויה. התיאוריות הללו משמשות כהנחות מוצא בהנחיית תוכן -תהליך במודל המוצע ומלמדות כי ברובד הסמוי רוחש "עולמה הפנימי של הקבוצה" המורכב מאי ספור חומרי רגשיים . אלה מובאים 'כאן ועכשיו' למרחב הקבוצתי בשיח ספונטאני, באופן גלוי אך לא תמיד במודע. השתתפות בקבוצה, התכוונות לשינוי אישי והתמודדות ע אתגרי למידה בכלל, ובפרט למידה תו התנסות, הכרוכה ביתר חשיפה ומעורבות רגשית עשויה להוות גירוי מעורר לתכנים רגשיים שעלולים לשאוב את תשומת הלב הרגשית הנחוצה ללמידה. לכן , את תוכנית הלמידה רצוי לתכנן מתוך ההבנה שלהשגת פניות ללמידה ולהתפתחות אישית נדרש אקלים קבוצה המשרה בטחו ותחושת מוגנות במרחב בר-ניבוי. אקלים כזה מושג בעיקר באמצעות יצירת הלימה בי התוכן לתהליך . הלימה כזו ממתנת ומרגיעה את הצורך למקד את תשומת הלב בתכני הרגשיים , ומפנה מקו להתנסות בתכני הלמידה ובחוויות חיוביות של שייכות בריאה ומעצימה לקבוצה. הנחיית תוכן -תהליך , תכוון את המנחה להגיב למתחולל 'כאן ועכשיו' מתוך הבנה כי בשעה שהתכנים האישיים -רגשיים הרוחשים ברמה הסמויה מקבלי ביטוי ברמה הגלויה הבהיות להפרעות וחוסר שקט. השתקת קולות אלה והתעלמות מהמפריעים ללמידה, לביצוע ההתנסות ולהשגת המטרה מחמיצה את ההזדמנות להתייחס אליה כאל חלק ממכלול ביטויי התהליך כפי שהוא מתחולל 'כאן ועכשיו' ברמה הסמויה. לגרום עשויי התפתחות הקבוצה בשלבי – השפעת התהליך על התוכן התפתחות הקבוצה בשלבי מתארת תהלי שמתחיל בהתקבצות פרטי יחידי . כל אחד מהקבוצה נושא עמו עול אישי-רגשי, שאלות זהות וסוגיות השתייכות, דרכי התנהלות אישיות ובין אישיות והתמודדות ע תכני הלמידה, משימותיה וההתנסות בנושאי השוני . אלה יחד, באופן הדרגתי, תו מעבר משלב לשלב, הופכי לקבוצה מכילה המאפשרת לכל חבריה למידה איכותית והתפתחות משמעותית. לתפיסתנו, המטרה המרכזית של הנחיה אפקטיבית היא להביא את הקבוצה להשלמת מעגל החיים שלה, על כל שלבי התפתחותה משלב ההשתייכות עד לסיום ופרידה דרך מאבקי כוח ושליטה, אינטימיות והדדיות. משמע הגעה לקו הסיום מבלי להחמיץ ולאבד את הקבוצה או חלק מחבריה ומבלי להחמיץ את מטרותיה. כי , בסוף התהליך מתגבשת ומכוננת חוויה חיובית ה של למידה וה של חברות בקבוצה. לשם כך על המנחה להכיר את שלבי התפתחות הקבוצה על הסוגיות והתמות האופייניות לה . ההכללה התיאורטית של שלבי התפתחות הקבוצה מתארת התפתחות אוניברסאלית ומאפשרת לתכנן מראש את סדר התכנים הדרושים להשגת מטרות הלמידה בהלימה למאפייני התהליך הצפוי. ארגון תכני הלימוד, המשימות וההתנסויות תו התחשבות במבנה שלבי התפתחות הקבוצה מאפשר למנחה להיות ממוקד באיתור הזדמנויות לספק את הגירוי המתאים בעיתוי הולם . בדר זו, מובנה אקלים נח ללמידה, שנוצר בשל ההלימה המתבקשת בי מידת המוגנות והאינטימיות בקבוצה לבי אופי החשיפה ועומקה, ה התו אישית – התמודדות עם הגנות ויצירת בשלות לחקירה פנימית, והבין אישית – התמודדות ע סוגיות של יחסי . למרות אופיו האוניברסאלי של התהליך , הרי שבכל קבוצה הוא מושפע מנסיבות חייה, כשהביטוי הגלוי של השלבי השוני יהיו שוני ומגווני . השיח הגלוי שנוצר בכל אחת מהקבוצות עשוי להעיד על השלב ההתפתחותי שלה ולתרום להבנת התנהגות של חבריה ומכאן לייחס משמעות לנושאי שמתפתחים ברמה הגלויה. עקרון השמות המשותפות – השפעת התוכן על התהליך עקרון התמות המשותפות מתקיים , לפי מודל הקונפליקט המוקדי( ויטיקר וליברמן )האמביוולנטי לקבוצה ולסיטואציה 'כאן ועכשיו'. בקבוצת למידה תוך התנסות נוצרת סתירה לכאורה ברמה הגלויה, בין לאינטראקציה הספונטאנית והשיח החופשי המזדמנים מאופי דרכי הלמידה, לבין הקדשתו ללימוד מובנה ומאורג של תכני הלמידה והמיומנויות. סתירה זו מתיישבת באמצעות שימוש נכו ביחסי הגומלי בי התוכ לתהלי ורתימת ביטויי התהליך ברמה הגלויה, השיח המטאפורי והקולות הקבוצתיים, לטובת התוכן הלימודי. נושאי הלימוד המתווים את נושאי התמות העולות מתוך התהליך הסמוי מעניקים לתהליך את אופיו תלוי המשימה, מעבר לאופיי האוניברסאלי של קבוצות ואופייה הייחודי של כל קבוצה וקבוצה. יצירת מרחב קבוצתי המאפשר התפתחות ולמידה, אנו מאמינות כי למידה איכותית מתקיימת כאשר מוצב בפני הלומדים תסכול כזה המגרה סקרנות וחקירה א נמנע מתסכול יתר שמשתק או מטלטל. לכדי , מודל הנחייה זה מציע להתאים את רמת התסכול לטבעה הייחודי והאוניברסאלי של הקבוצה, במטרה ליצור פניות ללמידה4. אנו סבורות כי ההלימה בי שתי הרמות )הגלויה של התוכן והסמויה של התהליך ( וכריכת יחד במינונים נכונים , של מיקוד בתוכן והתייחסות לתהליך ההולמים את מטרת הקבוצה, תו שימוש מודע בעקרונות התיאורטיים המתאימים , יוצרת את המרחב המאפשר למידה אפקטיבית, משמעותית ורלוונטית. החוויה של התנסות מוגנת במרחב שבטוח להתנסות בו ובאקלים של אמו מאפשרת למשתתפי להעז ולהתנסות בדברי חדשי , באופן הדרגתי, צעד אחר צעד, לצד ותו כדי התפתחות הקבוצה, בתו המרחב המשות שאת גבולותיו מגדיר הסטינג. לאור כל הדרך מוטלת על המנחה האחריות לקיים ולשמור על הגבולות ולתחזק באופן עקבי ויציב מתוך הכרה במשמעות והשפעת על התהליך . השמירה על הסטינג באופן תקשורתי, נעים. שיטה זו נבדלת משיטת הנחייה תוכן -תהליך דינאמית, הרותמת את הרעיון שתכני מתו התהליך המתחולל ברמה הסמויה עולי אל הרמה הגלויה לטובת למידה מתו תסכול כשהמנחה נמנע במכוון מ"ללמד" ומניח ל'כאן ועכשיו' לנווט את התוכן . בשיטת הנחיה כזו הוא נמנע ממת מידע/ידע, ללמד, להדרי , להמשיג, ולעיתים , אף לעבד.
|
השאר תגובה